Skip to content

Media og det å være leder

november 1, 2006

Dette har ikke egentlig noe med det å være bibliotekar å gjøre, men mer med det å være ansvarlig for det som skjer i bedriften eller institusjonen din. De siste dagene har arbeidsplassen min vært mye i media og det er selvfølgelig lederne som må stå og svare på vegne av institusjonen. Ingen lykkelig oppgave når media styrer og klipper og leverer den vinklingen de er ute etter å få servere.

Det får meg til å tenke at jeg ikke har noe ønske om noensinne å ende i akkurat den situasjonen. Det er på mange måter greit å havne langt nok nede i hierarkiet til at det å stå ansvarlig mer handler om dine nærmeste medarbeidere og ledere. Omtrent der jeg er nå, tror jeg, med andre ord. Synes det er mye nok å skulle plassere alle oppgaver som eksisterer i et lite bibliotek hvor lederen må gjøre alt fra de minste konkrete oppgaver til strategiske og fermtidsretta utviklingsoppgaver.

Men mediadekningen på en av mine ledere fikk meg til å tenke på en sak for noen år siden: Jeg satt og så på et dokumentarprogram om medlemsjuks og litt attåt i en ungdomsorganisasjon. Lederen ble formelig grilla av journalistene og hadde egentlig ingen sjanse. Han endte opp med å reise seg og gå mitt i intervjuet. Jeg husker følelsen jeg satt med spesielt godt, for fyren hadde gått første året på samme høgskole som meg. Virka som en flink fyr som var mer enn vanlig opptatt av organisasjonsliv og det å gjøre noe aktivt innenfor de organisasjonene som sto for det han sto for. Og jeg husker at jeg tenkte at dette måtte bli et personlig fall for ham, han hadde ingen sjanse til å slippe unna. Om så resultatet etter dokumentaren hadde blitt at  han som leder ikke sto ansvarlig for noe av det som lå i anklagene – det ville ikke spilt noen rolle, hans tid som leder der måtte være over. Om så resultatet hadde blitt, og jeg tror det ble noe sånt; at det hadde skjedd noen ting som ikke var helt bra; så skal det da ikke være sånn at hele resultatet blir at et menneske alene blir dytta ut av varmen og må skape seg en helt ny hverdag på nytt?!

Jeg tror ikke det er i nærheten av et slikt bilde for arbeidsplassen min, men det er alikevel slående at det her også har foregått et intervju hvor to og en halv time har blitt redigert ned til akkurat å gi det bildet Dokument 2 ønsker å gi seerne sine…

2 kommentarer leave one →
  1. november 1, 2006 10:19 pm

    Dette vil jeg vite mye mer om, om du ikke kan skrive det her, sender du meg noen linker?

  2. november 2, 2006 11:49 am

    Og lenker fikk du 🙂

Legg igjen en kommentar

