Skip to content

Forfatterbloggen og troll

november 27, 2006

Dett var dett, tenkte jeg idet diskusjonen begynte. At Anne B. Ragde trekker seg fra forfatterbloggen synes jeg ikke var den største krise. Men da raset fortsatte, kjente jeg faktisk at jeg ble litt irritert. For det første vet jeg hvilket arbeid det ligger bak det å få satt opp og startet bloggen. Det tar tid å få forfatterne til å stille opp på dette og begynne å skrive på denne måten. Derfor var det litt kult å se at det faktisk dryppet inn med bidrag fra de ulike forfatterene, i god blanding med alle de andre som har begynt å blogge der. De som kanskje jobber med litteratur, ønsker å jobbe med litteratur, de som skriver om den og de som bare vil kunne bruke bloggen som sitt sted. Akkurat slik det skal være på et bloggested, mener jeg.

Og så til den gode overraskelsen. Anne Holt har ikke akkurat alltid stått som frem som en mild, behagelig person i mediene. Litt snurpete, spør du meg. Men jeg har liksom alltid endt opp med å lese bøkene hennes og like dem. Så jeg har bare tenkt at jeg jo ikke behøver å mene så mye om dama, jeg kan da bare lese bøkene, jeg. Så leste jeg det første innlegget hennes på bloggen, etter et lite tips fra ei venninne. Og så personen, noe av tankene og selvfølgelig det at hun, som alle andre tenker på hvordan hun virker og er i samspill med andre mennesker rundt seg. Av og til har man godt av å få den litt i trynet; at selv om mennesker fremstår som enten det ene eller det andre gjennom det offentlig bildet, så kan de også være noe helt annet. En liten flik av det turte altså Anne Holt å vise i sin blogg. Så jeg har titta innom innimellom. Hun skriver ikke så ofte, men det hun skriver er så lett å kjenne seg igjen i og det er godt skrevet. Så også idag; bortsett fra fra at hun med flere trekker seg ut og vekk fra bloggen. Men les innlegget, for det er godt poengtert!

Bare så synd at de lar trollene vinne… De som egentlig bare er ute etter å skape krangling og støy…

PS! Fra forumdefinisjonen av et troll:

trolling
(fra engelsk «to troll», dorge (etter fisk)): Å fremkaste kontroversielle påstander/meninger kun i den hensikt å skape en lang tråd med masse støy. En artikkel som starter en slik tråd kalles ofte for et «troll», men det er langt mer korrekt (og vil bli forstått også på utenlandske grupper) å kalle den en «trolling». Se også «hook, line and sinker«.
5 kommentarer leave one →
  1. november 27, 2006 10:09 pm

    De gamle innleggene hennes, er de borte?

  2. november 27, 2006 10:35 pm

    Ser ut til det faktisk, kanskje hun har tatt dem bort?

  3. november 27, 2006 11:55 pm

    Det var trist, skulle gjerne lest mer!

  4. starseekr permalink
    november 28, 2006 9:55 am

    Det var ordentlig gøy å få et inntrykk av personen bak forfatteren. Men jeg skjønner også at hvis deres ønske for forfatterbloggen var å kunne slappe av og være litt mer personlig enn medierettet – og så oppleve at aviser graver løs og publiserer det de finner, nærmest bare fordi det er skrevet av en kjent person… Da ville jeg trukket meg ut også.

    Kan man kalle en avis for et troll? Det er jo nesten det Dagbladet bla har gjort – publisert noe som ikke har noen relevans for dagens nyhetsbilde, men som vil vekke oppsikt og diskusjon…

  5. november 28, 2006 9:26 pm

    Troll kommer vel i mange former – essensen er at de ikke har andre ønsker enn å styre diskusjonen i en bestemt retning, eller å røre oppunder ting de ønsker å røre oppunder. Så ja, synes at Dabladet i denne sammenhengen faler godt innunder definisjonen for troll på nett!

    Og nå er hele innlegget til Holt tatt bort 😦

Legg igjen en kommentar

