Skip to content

Den som venter på noe godt? Eller sjansen til å være med!

desember 12, 2006

Som nyslått koordinator for et bibliotek, synes jeg selvfølgelig at ting går litt treigt. Helst kjenner jeg at jeg vil ha det meste på plass nå. Helst burde det vært slik da jeg begynte. Men så er det vel slik at det kanskje var derfor jeg tok jobben, slik at jeg kan sette igang noen av de tingene jeg mener bør i gang.

For det har seg nemlig slik at da jeg tok bibliotekhøgskolen var jeg fast bestemt på å jobbe innenfor fagbiblioteksektoren. Jeg er ikke like bastant lenger, for det skjer spennende ting overalt. Jeg er ikke engang sikker på at jeg vil jobbe i bibliotek for alltid heller. Så til saken: etter nesten to år i en mine forrige jobber, med behandling av prosjektsøknader fra norske bibliotek og deltakelse og oppfølging av nokså ulike prosjekter og aktiviteter, er det en ting jeg synes må bli viktigere og viktigere fremover; å bruke seg av de gode efaringene og resultatene som kommer ut av disse aktivitetene og midlene.

Så jeg sitter nå og venter på at kortene til «Felles lånekort» skal komme slik at jeg kan begynne å si til eksterne lånere at de kan bruke disse kortene flere steder enn på vårt bibliotek. Jeg vil ha med biblioteket i Biblioteksvar som i hovedsak er bemannet med personale fra folkebibliotek, men som jeg mener er en tjeneste alle type bibliotek kan tjene på å være med på. Sistnevnte tjeneste viser med all sin tydelighet det fag- og folkebibliotek selv mener er en stor forskjell, nemlig at folkebibliotek er «snillere» og gir brukerne sine de konkrete svarene, men fagbibliotekene i større grad mener de er veiledere og øker brukernes kompetanse i egen kunnskapsleting. Men i mitt hode er det egentlig ingen motsetning i det å gjøre begge deler og i det at ulike bibliotek bør gå sammen om å dekke behovene til alle de ulike lånerne g brukerne der ute!

Så når jeg har fått disse to tjenestene som en del av vårt bibliotek, håper jeg at vi ikke drukner i bare den daglige rutinen og i det at vi er et lite bibliotek med både få økonomiske ressurser og personale. For jeg håper at vi enten kan delta i prosjekter eller dra nytte av flere gode erfaringer og resultater!

No comments yet

Legg igjen en kommentar

