Min side

Skatteprosenten min er satt alarmerende lavt i år. Nå i januar fikk jeg utbetalt et par tusen mer enn jeg er vant til. Jeg har en sterk inneboende angst for baksmell på skatten. Siden jeg aldri har opplevd å få baksmell er vel frykten lite rasjonell som de fleste frykter, men jeg har ikke tenkt til å oppleve det heller hvis jeg kan unngå det. Kan ikke si at jeg har satt meg godt nok inn i skattereglene som er gjeldende, alle som kjenner meg vet at familien «SusOgDus» aldri har hatt sin sterkeste side når det gjelder å være økonomisk ryddige… Derfor har den årlige utbetalingen av skattepenger alltid vært veldig behagelig og et eksempel på at skatt ofte er fin tvungen sparing 😉

Skattesatsen må altså opp, slik at neste sommer også kan gåes i møte med forhåpentligvis et aldri så lite sommerforskudd. En gylden anledning til å logge inn på Fornyingsdepartementets nyåpnete Min side! Litt nysgjerrig på hva slags tjenester som ligger der var jeg, siden jeg både har skrevet noen få linjer inn i et høringsutkast til eNorge-planen og siden jeg har sittet i Teknologirådets borgerpanel for offentlige tjenester på nett – og fordi det faktisk opptar meg at den kanalen nettet kan være skal gi gode, enkle og sammenhengende tjenester til alle. Det opptar meg også at offentlige tjenester innenfor kultursektoren skal gå inn som en naturlig del av tilbudet på Min side. Felles lånekort med for eksempel sin innsynstjeneste er naturlig der, og en jeg vil ha en nasjonal tjeneste hvor man gå inn og sjekke alle sine lån hos alle de bibliotek man har lånt hos, selvfølgelig med mulighet til å fornye de lån man vil fornye, uavhengig av hvor man har lånt ting.

Så langt fikk jeg altså endre skatten min og nytt skattekort kommer i løpet av de neste ti dagene. Prøvde å lenke meg videre til min egen nedbetalingsplan i Lånekassa, men den gang ei. Fikk feilmelding på alle tjenestene til Lånekassa. Dessuten fikk jeg vite at jeg for tiden ikke er arbeidssøkene hos NAV  😉 og at jeg kan få tilsendt hvor mye jeg vil komme til å få i pensjon med dagens pensjonsregelverk.

Men altså: kulturen inn på Min side!!!

Legg igjen en kommentar

