Den digitale kulturarven

Er vi klar over at vi er med å skape den digitale kulturarven? Det er ikke bare i håndskriftsamlingen på Nasjonalbiblioteket folk kommer til å sitte om 200 år. Det er også i nettarkivene. Der kommer ting som dette, denne bloggen, fra den digitale allmenningen til å ligge. Det er der forskerne skal finne ut hvordan vi tenkte, hvordan vi kommuniserte og hva vi gjorde.

Er du klar for at tekstene dine skal kunne leses av dine barn eller barnebarn om noen år? Det er har jeg tenkt litt på, og kommet fram til at det faktisk er fint å tenke på at de kanskje om noen år sitter og finner fram til mine tanker om alt dette som er her og nå. Egentlig skulle jeg og alle andre faktisk vært helt sikre på at denne kulturarven blir tatt vare på – men vi har vel egentlig ikke noen garanti for det? Resultatet kan bli dette, eller som dette.

6 Comments

  1. Det jeg tenker mest på er vel at jeg har produsert så store mengder ord og bokstaver at ingen uansett vil kunne klare å lese så mye av det. Enten det er gamle brev, dagbøker ting som bare ligger på min egen pc, disketter jeg ikke lenger husker passord på eller på nett.

Legg igjen en kommentar

