Skip to content

Gode gjerninger

mars 22, 2007

Frydefull har tagget meg denne har ligget og nesten gnaget meg litt de siste dagene. Men jeg må til pers.

Jeg har derfor en utfordring til alle bloggere der ute. Gjør minst en god gjerning – og blogg om det etterpå. Send en solid dose positiv energi ut i en verden som virkelig trenger det, og send utfordringen videre til tre bloggere du kjenner.

Det mest nærliggende ville være å gi noen penger til en eller annen organisasjon som gjør noe godt. Tingen er at det hver måned går noen kroner fra min konto til Leger uten grenser, Ulf sender til en SOS barnelandsby som vi er faddere for. Tingen er vel bare at disse pengene nesten føles som et lite avlat av og til. Vi merker jo ikke at de forsvinner ut av kontoen rett etter at lønna har kommet inn. Jeg er jo ikke tvil om at pengene går til noe bra, men jeg er heller ikke i tvil om at det er en liten flik av det å kjøpe seg fri fra den dårlige samvittigheten som av og til slår meg, vi er helt tilfeldig født inn i et godt, rikt og fungerende samfunn – disse pengene går til noen som ikke er like heldige, og vi kjenner det ikke en gang..

Så så langt ligger jeg fryktelig dårlig an. Men en ting jeg hele tiden kommer tilbake til etterhvert som jeg blir mer og mer voksen, er at jeg tror at de gode gjerninger, samvittighet og empati skal styre oss i kontakten med de rundt oss. På den måten vil et godt samfunn spre seg. Så enkelt og så vanskelig.

Derfor er min gode gjerning noe jeg gjorde på tirsdag. Etter å ha ryddet gjennom alle de nydelig, fine små babyklærne som vi ikke trenger til nestemann – og etter et besøk hos lillesøster hvor jeg tok med meg en babybilstol, en fin vognbag og litt annet småplukk jeg fant på boden hjemme – da dro jeg innom ei venninne. Hun har en liten gutt i magen og skal bli mamma for første gang. Hun er den eneste jeg kjenner som ikke har så mange søsken eller venner med små barn, så det var så utrolig koselig å kunne gi vekk alle de fine tingene til noen som trengte dem, og ekstra koselig å vite at det er en liten gutteplutt jeg også får bli kjent med, som skal få dem 🙂

Det får bli min gode gjerning.

Hvem tagger jeg så? For ikke å slite for mye på de bloggerne jeg kjenner best, forsøker jeg meg på Violent Dream, som jeg er innom og leser med jevne og ujevne mellomrom og fordi det jo passet bra med en magedame etter min gode kommendebabygjerning 😉

Oppdaget at hun allerede har hatt den, det var til og med hun som startet den 🙂 Så da må det bli noen andre. Stine Marie i utlandet får den 😀

One Comment leave one →
  1. mars 22, 2007 11:00 pm

    Flinke Olava! Nå fikk du satt meg på tanken at jeg burde rydde i barnetøy i morgen.

Legg igjen en kommentar

