Skip to content

Akerselva og «the secret»

april 20, 2007

Igår var ingen god dag. Tankene tok noen stikkveier innom både framtida til biblioteket her, adopsjonsventetider og det meste jeg har dårlig samvittighet for ikke å få gjort.

Når Jonas hadde kommet seg avgårde til utebursdag i skauen, middagen var spist og de to andre gutta dro en tur på butikken, da satte jeg meg på sykkelen på loftet for å få trent litt. Selvfølgelig er den ergometersykkelen plassert rett foran TVen når jeg sykler slik at jeg ikke kjeder meg, da holder jeg ut lenger også.

Igår var det Oprah som satt på skjermen og snakket. Hun snakket om en bok som hadde den fantastisk teite tittelen «the secret». Oprah var i ekstase og snakket om hvordan denn boka kunne forandre hele ditt livssyn og få deg til å gå i den retningen du ønsker selv. Enda en bok med selvfølgeligheter, tenker jeg – spesielt da hun trakk fram et helt panel av folk, som selvfølgelig enten hadde vært på randen av konkurs eller inne i sitt livs depresjon, men som nå var steinrike av å skrive bøker og holde foredrag om «the secret».

«Det du bruker energien din på er det som får oppmerksomheten». Omtrent det var det som ble sagt av en der. En selvfølgelighet selvfølgelig, men akkurat da slo det meg at det er jo det jeg er i ferd med å gjøre. La alt det som kan bli slitsomt få all oppmerksomheten. Lange ventetider. Usikker framtid for biblioteket. Stress og mye å gjøre på ettermiddagene.

Så jeg syklet lenge, tråkket litt på stepperen og trente styrke og kjente at energien kom litt på plass. Så fikk jeg en lang god klem av mannen. Pakket tøy til idag tidlig og leste brev fra VB om ståa så langt.

ender-i-akerselva.jpg

Idag tidlig sto jeg opp og tok på meg treningstøy, satte radioen på øret og tok med meg gåstavene. Jeg gikk av på Nydalen stasjon og gikk langs Akerselva og ned på jobb. I sol. Forbi fisken som er laget av steiner nederst ved Jacobskirka og som jeg husker fra dagene da mamma var sjuk og jeg gikk turer i Oslo mens hun var på Radiumhospitalet og jeg var ny for Oslo og Oslo for meg. 

Oppmerksomheten min retta seg mot slike tanker på veien, mot sola, det at jeg blir mamma en gang til tilslutt, at jeg har en snill mann som har rett på noen fine ord innimellom, mot elva som renner rett gjennom byen.  Mot fine unger og bursdagsfest for lillesøster i helga.

Jeg har det godt.

Bildet:
Rettighetshaver:
Oslo kommune 

7 kommentarer leave one →
  1. Trude permalink
    april 20, 2007 8:38 am

    For en god post. Håper helgen blir flott! 🙂

  2. zebrazebra permalink
    april 20, 2007 9:18 am

    Jeg leste faktisk om «the secret» på oprah.com (som jeg bare helt tilfeldig detter innom av og til, uten at det er noe mønster og fast lesing..) og først avfeide jeg det også som litt tynt oprah-stoff. Men så ble jeg faktisk litt fascinert, og har lurt på å bestille boka!

  3. april 20, 2007 10:01 am

    *kremt* Jeg også. Ble passe nok nysgjerrig. Lurer på om jeg skal bestille den til lillesøs også 😉 Har Bokkilden den?!

  4. april 22, 2007 5:28 pm

    Folk undervurderer Oprah, hun er helt formidabel. Fin post; always look on the bright side of life.

  5. april 23, 2007 8:51 am

    Boka er bestilt, så får vi se.

  6. zebrazebra permalink
    april 24, 2007 10:44 am

    bestilt!

    Håper du brukte amazon og ikke bokkilden 😉 Sparer både tid og penger..

  7. april 24, 2007 11:22 am

    Klart jeg brukte bokkilden!

Legg igjen en kommentar

