Brukerundersøkelse av biblioteket

For litt under en time siden sendte vi ut en liten brukerundersøkelse for biblioteket. Det er en fordel å ha sittet inni Questback i månedsvis med en jævel av en undersøkelse for noen år tilbake for denne var liten og lett å sette sammen, men den spør om de viktige tingene for oss!

Sånne undersøkelser lider ofte av å komme innunder kategoriene: 

  • Ånei,  ikke enda en sånn…
  • Får gjøre meg ferdig med det jeg holder på med, så svarer jeg på den når jeg får tid…
  • Denne tar jeg med en gang fordi lenken ligger jo klar her

Ikke sjelden vinner de to første kategoriene. Men etter å ha vært inne og titta, så er det faktisk allerede nå 65 mennesker som har klikket seg videre og svart! Det er ikke verst! Det kommer til å bli spennende å sette seg ned og se over alt som er kommet inn. For det meste har vi holdt oss til faste svaralternativer –  jeg vet godt hvor tidkrevende det er å analysere fritekstsvar…. Men noen steder er det en boks for «annet, spesifiser her:» og det er ofte der man får seg noen ovveraskelser eller bekreftelser.

Her er en av ovveraskelsene:

50 kr i første purringsgebyr er helt uhørt.

… vi har ikke et eneste purregebyr, vi 😉 Tipper de har vært på Deichmanske og tror det er likt over alt? …

Og bekreftelsen:

jeg synes det er bra at det kom en slik undersøkelse slik at jeg kunne bli mer bevisst på hvilket tilbud biblioteket har.

… det er jo selvsagt en av de bevisste baktankene – å få opp øynene til folk ved å ramse opp hvilke tjenester vi har og spørre dem om de har brukt dem …

Jeg gleder meg til å gå gjennom alt og bruke det både politisk overfor ledelse og moderinstitusjoner og å se om vi går i riktig retninger eller bør snu kursene litt! Slikt er moro!

1 Comment

  1. Tilbaketråkk: P 89/08 « Plinius

Legg igjen en kommentar

