Søppelindustri

Jeg blir alldeles tussete av stadig vekk å kjøpe tegneserier til ungene. For sammen med hvert eneste blad kommer det nå en eller annen liten dum duppedings. Helst en leke som holder i toppen fem dager hvis vi er heldige. De fleste gangene funker ikke greia i det hele tatt…

Hva med alle de bladene som ikke blir kjøpt? Ikke bare må papiret tilbake et eller annet sted, men de der tulletinga må jo rett og slett kastes?! For ikke å snakke om alle de tingene som kastes hos oss og alle andre etter at de er brukt den ene gangen de funka. Det er blitt komplett umulig å kjøpe et blad uten at noe følger med. Er ikke poenget at bladene skal leses?!

Nesten like ille er det med noen av de bladene jeg liker å lese. Interiørmagasiner for eksempel; tror de virkelig at de får flere til å kjøpe bladet fordi det følger med en dustete sommerfuglmagnet til kjøleskapet?! Og hvor kult er det å få med en ekstra truse laget i utrolig dårlig kvalitet og i one-size-does-not-fit-all???

Når vi kaster mer og mer, så må det være toppen av komplett idioti å pøse på med all denne driten! Søppel som folk bruker tid på å lage til dårlig betaling og som lærer ungene våre til et forbruk som ikke ligner grisen. For det er faktisk slik at jeg gjerne vil kjøpe Donald til dem, Donald liker både de og jeg.

Men hva gjør jeg? Krever at butikken åpner omslaget og beholder lekene? Det må jo allikevel kastes 😦 Sender klagebrev til bladforlagene og krever en større grad av miljøbevissthet? Forslag taes imot med takk!!!

6 Comments

  1. ..og tenk på Nasjonalbiblioteket, mottar 7 eks. av alle blader inkl. dingsebomser etter pliktavleveringsloven. Noen burde regne ut hva det koster staten å oppbevare sakene for evigheten. Undrer meg på hva framtidsbibliotekarer og forskere tenker om oss når de åpner boksene med leketøy og truser et et annet århundre . Litt av en kulturarv…

  2. Åh! Dette har jeg tenkt på mange ganger. Men det var du som skrev om det. Vi har et slikt system hvor vi etter få dager gjemmer den dustete leken. Har de ikke spurt etter den på en uke går den videre til søpla. Det gjelder både de dustetingene vi får på McDonalds og de som ligger i bladene vi kjøper.

  3. Jammen, Frydefull – da blir det jo bare kasting – det er det som er det kjipe… Tror ikke jeg kommer så mye lenger enn å fortsette å irritere meg 😉

Legg igjen en kommentar

