Skip to content

Jernstanga

september 17, 2007

Idag kom jeg gående langs Vår frelsers gravlund – helt i mine egne tanker – midt på dagen. Plutselig var det noe som hoppa ut foran meg og veiva med en jernstang litt for nærme, og jeg kjente hjerte hoppe. Gutten foran meg var kanskje 10-11 år gammel og de to kameratene hans sto ved siden av fniste og lo.

Sinnet kan vokse fort. Og det gjorde det. Noen ganger er det deilig midt i sinnet å kjenne at du er blitt voksen nok til å la det flomme og komme ut og til sin rett. Med noe som sikkert er et antikvarisk  pedagogisk opplegg fortalte jeg gutta hva jeg mente om slik oppførsel.

«Jeg ble redd nå, jeg» – sa jeg. «Hva tror du mammaen og pappaen din hadde tenkt om de så deg gjøre noe slikt? Og dere to er noen fryktelig dårlige kamerater som viser han at han er kul når han gjør sånne ting. Hadde det vært min sønn som gjorde slikt mot noen hadde jeg blitt fryktelig skuffa.» Ordene bare kom på rekke og rad. Gutta titta litt i bakken – han som sto med stanga sa «Jeg bare tulla, jo…» «Joda, men vet du det hjelper ikke, for jeg ble faktisk redd, du kan ikke gjøre sånne ting.» Plutselig visste ingen av dem helt hvor de skulle se, eller hvordan de skulle stå. Den ene kameraten så rett på meg og sa: «Unnskyld»

«Det var fint at du sa det, for dette var ikke OK.» Men innerst inne kjente jeg på at det fineste var faktisk at de ble flaue, de tenkte over at dette ikke ville vært noe mamma og pappa vile blitt så fryktelig stolte over og de så meg inn i øya og sa unnskyld.

Så gamle antikvariske røyer ved gravlunder er blitt meg og guttunger i 11-årsalderen er guttunger. Og det er håp her i verden.

No comments yet

Legg igjen en kommentar

