Oktoberblomster

oktoberblomster.gifRett nedenfor hytta ligger det en liten haug, og på haugen sto de; en liten gjeng med blomstrende blomster. Nok til at jeg kunne ta inn noen og nok til at noen sto igjen og blomstret. Det er nok noen stauder som har tatt seg en liten avstikker fra bedet litt lenger oppe. Fine var de, og sto fantastisk i hytterommet.

Det er noe med friske blomster inne, når verden utenfor har antatt en grågrøtete farge og tåka og regnet sloss om å få være mest framtredende. Slik som idag. Da gjør blomstene noe med meg – på et viktig vis.

Det er ingenting som får meg til å føle meg bedre enn å ta en tur innom Mester Grønn på Oslo S og kjøpe 3 for 2 selv om jeg ikke har råd en fredag. Så setter jeg dem utover i stua når jeg kommer hjem. Der står de og sier at det er godt å få gi litt farge til oss, for det trenger vi etter travle dagligdager.

Å gi bort blomster er også noe av det fineste jeg vet. På torsdag fant jeg den fineste lille blomsterkvisten, duftranke sa damen i den lille blomsterbutikken på Grünerløkka og halvparten av pengene fram til lønning forsvant. Men de står nå forhåpentligvis og skinner litt der de skal.

Er det fordi de minner så veldig om det levende, eller fordi de står der i ulike farger og skinner før de i all sin prakt eksploderer og så visner? Ikke vet jeg  – men blomster må jeg ha. Oktoberblomstene fra hytta fikk bli med hjem så nå har de bytta til ny vase og nytt bord. De er like fine og vakre og søndagen er i ferd med å gå over.

5 kommentarer om “Oktoberblomster

  1. Du må like blomster. For sofaen din er utrolig blomstrete!

    Jeg liker også blomster, men bare de tøffe som overlever. Rosene jeg fikk på onsdag hang med hodet og så deppa ut på fredag. Jeg liker ikke roser, kjenner jeg. De svikter meg alltid.

  2. Det er hyttesofaen, altså 😉 Den hjemme er bare i en farge. Hytterommet tåler det litt bedre fordi det ikke er så mye rundt. Nå er planen å kjøpe inn et trekk i blomstrete rødtoner, slik at vi kan bytte litt på på hytta.

    Roser er fantastiske – ute. Der tåler de det meste. Inne skal de ha skoldhett vann, så står de en stund. Men gå på Mester Grønn og kjøp inn rare blomster som du ikke vet hva er; det er det beste jeg vet!

  3. Jeg føler meg litt beroliget av at det er hyttesofaen. Eller om det var loftsstuesofaen eller kjellerstuesofaen. Som du sier – de tåler det.

    Skoldhett vann er notert.

    Mester Grønn ligger ved siden av Vinmonopolet. Det er fort gjort å bruke opp blomsterpengene på god vin istedenfor. :flau:

  4. Fryd: Om det er blomster eller vin på fredags ettermiddag, det viktigste er vel at det gjør oss lykkelige?! 😀

    tyri: så bra! Du hadde også likt dama i blomsterbutikken!

Legg igjen en kommentar

