Skip to content

Maraton i gullsko

november 11, 2007

I mørke og altfor tidlig, joggende langs Akerselva – selv med radio på øret har jeg tid til mange tanker på den halvtimen jeg bruker ned til kontoret. Her er noe av det jeg tenker på:

  • Hvor deilig det er å sette seg med kaffen foran PCen mens gangen og kontorene rundt meg fortsatt er stille.
  • Hvor viktig er det er å ha kjent mennesker som min tante Edla som i sin tid løp maraton i gulljoggesko, mens venninnen hadde matchende sølvjoggesko – og begge med ditto ryggsekker.
  • Hvilken styrke det er å se mennesker man kjenner ta steget ut og gå i to måneder, i over 1600 kilometer – bare fordi det var det de drømte om å gjøre.
  • At det egentlig er helt greit at det nærmeste jeg kommer Oslos uteliv er å løpe forbi gammalt søppel og ølglass ved Blå.
  • At jeg nok ikke kommer til å sykle i gullutstyr, men at jeg er ganske stolt av å ha meldt meg på mitt første sykkelløp til sommeren.
  • At det ikke er så viktig hvor man befinenr seg i verden, bare man finner seg til rette der man er.

Slike små og store tanker løper fram og tilbake mens jeg løper ut og inn av mørket langs Akerselva så tidlig som klokka sju om morgenen. Egentlig litt før byen våkner, men allikevel sent nok til jeg møter hunder og hundeiere, folk på sykkel, folk på beina og en skokk med sinte ender.

Legg igjen en kommentar

