Skip to content

Te og selvfølgeligheter

desember 2, 2007

For et par uker siden lå jeg forkjøla og tett på behandlingsbordet hos akupunktøren min. Hun hadde satt nåler for å drive vekk uhumskhetene. Det pleier å hjelpe og jeg har stor tiltro til min akupunktør. Så stor at jeg ikke helt vet hva jeg gjør hvis hun eller jeg skulle komme til å flytte. I båsen ved siden av – vil ligger litt sånn på rekke og rad, passe tett slik at man hører om noen sovner og/eller snorker. Passe tett til at man hører hva som blir sagt. Skal innrømme at av og til er det morsomt å ligge å sniklytte litt til samtalen på andre siden av veggen.

Denne morgenen var det en person som tydeligvis var like sylte forkjøla som meg som lå på den andre siden. Akupunktøren tipset henne om en te med ingefær og kanel som skulle være veldig god for å åpne opp og rense litt. Yogi te med ingefær og kanel hørtes akkurat sånn passe ut for en med rennende nese og sår hals. Siden jeg jobber rett ved siden av en Helios, poppet jeg innom i løpet av dagen. Og fant Yogi te med ingefær og kanel. O lykke! Resten av dagen på jobb ble litt lettere med teen innabords. Og jeg gir glatt beng i om det er ren placebo eller om ingefær og kanel virkelig er utslagsgivende for såre halser og rennende neser.

Yogi te er selvfølgelig er indisk te som en inder serverte sine elever i hine tider. I de gode gamle hippitider skal jeg tro det som står på pakken, sånn rundt 1969. Da må man selvfølgelig servere teen med noen velvalgte ord også. Derfor står det noen kloke ord på hver telapp som følger hver tepose. Min konklusjon er vel at den godeste Yogi Bhajan var flinkere til å lage god te enn å komme med kloke ord:

The mind is given to you, you are not given to the mind

May your inner self be secure and happy

En siste:

True wealth is the ability to let go of your posessions

Dah!

No comments yet

Legg igjen en kommentar

