Skip to content

Jeg – en materialist

januar 14, 2008

Det er blitt et skjellsord å være materialistisk. For i betydningen av ordet legges det stor vekt på at vi bytter ut tingene våre. Det er det som gjør ordet negativt ladet. Vi bytter tingene våre i stadig nye ting.

Jeg er glad i ting. Tingene mine. Jeg kommer ikke utenom at det er noen av tingene mine som betyr noe helt spesielt for meg. Av ulike årsaker har de havnet hos meg og her skal de få bli. Det er ikke sikkert at tingene får like stor eller samme betydning for dem som får dem etter meg, men det er egentlig ikke så farlig.

Jeg har hatt verdens styggeste yucca-palme i 16 år, bare fordi jeg ikke hadde hjerte til å kaste den. Den var mamma sin og jeg fikk den etter at hun døde. Den ville ikke dø, og styggere og styggere ble den. Den vokste opp i taket flere ganger og jeg måtte sage av toppene for å få plass til den. Til slutt tok jeg meg selv i nakken og kastet den. Jeg var glad i den bare fordi den hadde stått i stua til mamma en stund – jeg aner ikke hvor lenge. Kanskje var det bare et halvt år – hvem vet og hvem bryr seg.

Jeg har verdens rareste bilde på veggen. Av en «gungälg». Ikke en gyngehest, men altså en gyngeelg. Bildet fikk jeg av tante Edla, som alltid ga bort et eller annet. Jeg syntes bildet var uvant, rart og tok imot fordi jeg visste at hennes glede over å gi var uendelig større en min glede over å ta imot. Det ga meg en slags andektighet, som jeg fortsatt kjenner når jeg ser på de tingene hun ga meg. Hun ga meg flere vakre bilder og kunstgjenstander; og en glede over det estetiske jeg ellers aldri ville fått.

Vogga som min farfar lå i gravde jeg fram fra garasjeloftet en gang på 80-tallet. Gammel maling og slitne bein som ikke ville bære vogga rett en gang. Jeg fikk den med meg hjem og flere år etter fikk vi en kamerat til å rette opp voggebeina og nå har fire fine unger brukt den om igjen. Flere generasjoner etter at far lå i den sjøl.

Gyngestolen som sto oransje og jævlig på sjåen til mor i Tromsø. Med hjelp fra onkel Kjell fikk den også en ny meie. Svartmalt og fin står den på stua og knirker akkurat passe når du sitter i den. Jeg aner ikke hvem som har hatt den eller hvorfor den sto på sjåen. Jeg klarer ikke å huske hvordan i heiteste jeg fikk den derfra og hjem, gjennom landet.

Jeg har så mange sånne rare, fine, viktige og flotte ting. Som jeg ikke aner hva jeg skulle ha gjort uten, som jeg ikke kvitter meg med hvis jeg ikke må. Om de har betydning for andre enn meg er ikke viktig. Det er viktig at de er mine – nå.

Og jeg oppdager stadig slike ting jeg bare må ha. Det siste er en stolseng fra 1955. Som nå er fraktet ned på hytta og som skapte hodebry de luxe. For strengt talt er det jo ikke plass til den. Nå står den der og jeg bare vet at den får ingen ta fra meg, og at de som solgte den til meg overleverte den med en historie gjør meg bare enda sikrere, selvfølgelig. På at jeg er en materialist som bare må ha og ta vare på tingene mine.

One Comment leave one →
  1. januar 19, 2008 12:35 pm

    Jeg har hatt en veldig befriende prosess hvor jeg har kastet ting. Det har vært deilig å egentlig kjenne etter at jeg ikke trenger alle unødvendige ting rundt meg. Men så er det enkelte ting som gjerne betyr litt ekstra …de får bli. Men kriteriet for å bli er stor og streng.

    Nå skal vi snart tømme huset til mamma. Hun skal flytte til egnet liten leilighet. Jeg har gjort meg opp en mening om å takke nei til alt hun kommer til å tilby meg, uansett. En grunn er fordi jeg ikke har plass til mer å lage rot av. En annen grunn er pga idiotiske teite konflikter jeg prøver å ligge unna som har generert ugreier i familien. Dette er også en måte å vise avstand. Kanskje litt slemt men… Vel, hva skal jeg med ting som jeg vet kommer til å skape tanker jeg ikke ønsker. Hvis jeg skal ha ting må det være ting som skaper gode tanker.

    Ting er sjelden bare en ting når den har fått leve et liv sammen med oss.

    Ønsker dere en god helg 🙂

Legg igjen en kommentar

