Skip to content

Hjemmelaget rabarbrasorbet

mai 31, 2008

Etter søk og inspirasjon på nettet fant jeg en oppskrift som så passe enkel og grei ut:

750 g rabrarbra, vasket og kuttet
500 g melis
1 vaniljestang
1 kanelstang

Kanelstang manglet jeg, men jeg tok to vaniljestenger istedet. Kjøpt i Mexico, og første gang jeg fikk anledning til å bruke noen av dem.

Jeg kokte opp vann, helt i melisen. Lot det koke til melisen var oppløst og helte deretter i rabrarbra og stenger. Kokte opp og lot det så småkoke i ti minutter. Tok ut stengene. Deretter avkjølte jeg det i vannbad, før jeg kjørte blandingen gjennom blenderen. Siden jeg ikke er i besittelse av ismaskin som det sto at man kan bruke, helte jeg det over i en bolle og satte det i fryseren.

Der sto det trygt for to flinke gutter som var nede og hentet is i varmen. Da mannen hadde vært der og hentet burgere til middag dermimot, var halve sorbeten forsvunnet ut av bollen og videre nedover i fryseren et sted…

Det tok litt tid før det frøs, og det tok litt tid før det tinte nok til å få over i isglass. Men da så det fantastisk delikat ut og skeptiske unger syntes det smakte kjempegodt. Det gjorde også naboene som fikk litt pausefyll før de tok imot en haug med 12-åringer på overnattingsfest!

Jeg er godt fornøyd med egeninnsats og resultat. Men enda er det mengder av rabarbra i hagen… Forslag?

7 kommentarer leave one →
  1. Liv permalink
    juni 1, 2008 6:03 am

    Rhubarb and ginger jam? Jeg har en oppskrift ett sted, skikkelig godt på toast 🙂

  2. Liv permalink
    juni 1, 2008 6:24 am

    Dette så veldig godt ut altså, får prøve det når jeg nærmer meg en fryser igjen. Rabarbra kan forresten godt fryses, og lages suppe, grøt, pai, … av

  3. juni 1, 2008 1:34 pm

    Har allerede frosset ned litt, men skal jo flytte og kan ikke ha for mye i fryseren… Rabarbrakake er en fast slager om sommeren her, suppe er det ingen som vil ha.

  4. juni 1, 2008 1:34 pm

    Rabarbra og ingefær hadde vært en hit hos mannen, si ifra om du finner oppskriften!

  5. tante Birgit permalink
    juni 1, 2008 1:51 pm

    Hva med å lage litt vin av rabrabraen. Man må bare ha litt tålmodighet før den blir ferdig.

  6. juni 1, 2008 8:54 pm

    Hmmm, kanskje du skal komme og plukke med deg litt til vinlaging?! Tror ikke jeg tar sjansen på det midt oppi flytting 😉

  7. juni 10, 2008 5:40 pm

    Rabarbra og jordbærsyltetøy er jo en slager? Delirium har en oppskrift på en uten sukker 🙂

Legg igjen en kommentar

