Innigrønnjævlige banker

Det skal ikke lønne seg å sitte med to hus, det skjønner jeg også. Men fra banker som er elskverdigheten selv og som får oss til å føle oss særs moderate og fornuftige, til banker som gjør det noe innihelvetes mye vanskeligere å stå i den situasjonen vi faktisk nå står i. Ja, jeg skjønner jo at det ikke skal lønne seg å være «fattig». Det er dyrt å være fattig skal nok få vise seg å stemme i vårt tilfelle om dagen.

Og at bankene er greie når det passer dem viser seg også å stemme… Så herved «uter» jeg Fokus bank og min egen bank siden jeg var 16, Sparebanken Hedmark, som bankverstinger. Jeg har ingen intensjon om å beholde verken den ene eller den andre når vi ikke lenger sitter med to hus og dyrere låneordning enn vi var forespeilet i utgangspunktet.

Fokus Bankhistorien går slik:
«Ikke vær redd for å kjøpe før dere selger, dette ordner vi sammen med dere. Dere er moderate i anslag på huskjøp og kan gå høyere i pris enn dere har tenkt til» = en beroliget mann som er litt nervøs for å kjøpe før vi selger. Jeg er fornøyd, for jeg vil plassere ungene i løpet av sommeren slik at de får tid til å gjøre seg kjent med nærmiljø, skolevei og unger i nærheten.

Når vi har kjøpt sender de beskjed til selger om at de står for lånet vårt.

Så kommer beskjeden en uke før overtakelse:
«Dere kommer for høyt, vi må ha ekstra sikkerhet i andres eiendom (les foreldre)». Etter en uke fram og tilbake med diskusjon trekker vi hyttelånet ut av avtalen, vi må trekke sikkerheten ut av dette lånet og går fra 6 til 9% rente på det.

Altså: fordi banken synes å nå være redde for vår betalingsevne ender vi opp med et mye dårligere lån hos dem og hos hyttebanken. Ergo er sjansen for at vi faktisk ikke skal klare det høyere. Forstå det den som kan… I tillegg har vi måttet utsette overtakelse en uke og betaler morarenter per dag. Igjen mer penger ut i en pressa situasjon.

Sparebanken Hedmark, og her snakker vi altså om den banken vi har stått som kunder i, siden vi var 16 år gamle begge to:
«Klart vi skal se på låneordning for dere, det er jo viktig for oss å beholde dere som har vært kunder hos oss så lenge» (Vi har hatt lån i leilighet der siden vi var noenogtjue og alltid betalt det vi skal).

Bare det at de aldri ringte tilbake.

Da mannen ringte dem, kunne de desverre meddele at de ikke ville gi oss lån nå med den usikre situasjonen vi er i, men de ønsket oss velkomne tilbake når vi fikk solgt…

Møkkabanker! Jeg skjønner at vi har vært heldige fordi vi har hatt flaks med kjøp og salg før og fordi vi alltid har klart lånene våre. Jeg skjønner at det ikke er noen selvfølge for alle. Så til alle som opplever dette på mer
daglig basis. Ut bankene!!! Fortell andre om hvilke som faktisk skaper låneordninger for gode OG DÅRLIGERE tider! Det er ingen grunn til på holde seg lojale overfor noen banker, så lenge de meler sin egen kake uansett.

Vi har ikke noe valg nå, og slik er det sikkert for mange. Når vi er på fote igjen, skal faen meg ikke verken Fokus eller Sparebanken Hedmark få beholde oss som kunder!!!

Legg igjen en kommentar

