Man lever da i et møblert hjem

Etter en sommer med flytting, sol og ferie om hverandre sitter vi nå godt plassert i vårt nye hjem. Med gode og uttalte intensjoner om å ta livet med ro, skulle ikke denne damen være ferdig innflyttet og innbodd (les gjerne inngrodd) etter noen knappe uker. Nei, sommeren skulle nytes, byen skulle gjøres i form av badeturer, sykkelturer og kinoturer. Livets lekse, eller ihvertfall to flyttinger før, hadde lært meg at man blir fryktelig sliten av å gjøre seg ferdig på en gang i et nytt hjem.

Så sommeren ble brukt til sommerbarna mine; både egne og de vi hadde på lån. Det ble bada, vi syklet og koste oss – hele sommeren gjennom. Det gjorde godt etter alle tapte visninger og tanken på lommeboka som så ut som om den for alltid skulle bli liggende ubrukt nede i veska. Flytting ble unnagjort med god hjelp fra snille naboer og venner både der vi flytta fra og dit vi kom til.

Så kommer vi til kjernen i det hele. Jeg klaaaaarer ikke å la være! Jeg er helt sikker på og hellig overbevist om at dette er mitt mest framtredende nevrotiske trekk. Jeg bare må. Tankene har allerede plassert møblene dit de skal og må før de kommer. Så de bare plasseres rett inn. Så titter vi litt rundt og begynner å plassere bilder – da er det egentlig bare å begynne å henge dem opp, ikke sant?! Og slik går det. Noen spurte mannen om vi levde i kasser etter flytting, hvorpå han bare sukket og sa at neida, vi var egentlig ferdig flyttet og det så vel egentlig ut som om vi hadde bodd der en stund. Tre dager etter innflytting hadde jeg laget verdens fineste bed med blomster fra gamlehagen. En deilig ting å hvile øynene på. Og det er faktisk helt helt helt sant; det er som balsam for sjelen å ha det ferdige resultat å hvile øynene på. Ihvertfall min sjel – jeg er kanskje litt mer i tvil om hvordan mannen opplever det.

Men altså. Som studerende i språk, kultur og digital kommunikasjon leser og lærer jeg om kulturen, populærkulturen og massekulturen. Høykulturen som begrep er jeg i ferd med å innta i disse dager. Så er det bare å innrømme at følelsen av å være ordentlig ordentlig i hus, den kom først da bøkene var hentet fra kjelleren hos svigers og satt i et svare kaos inn i bokhyllene som er altfor få. Nå står bøkene i to rekker utenpå hverandre i påvente av bedre tider og bedre råd og flere hyller. Men jeg bor da ihvertfall i et møblert hjem!

4 Comments

  1. Godt å se en post fra deg igjen! Er du som meg så er det da mer slitsomt å gå og tenke på alt som skal gjøres, enn å faktisk få det unnagjort 😉 Selv har jeg som regel planlagt møbelplassering alt etter første visning, før vi engang har bestemt oss for å by på noe… Det høres ut som om sommeren ikke har vært så verst alikevel? Og studiene virker utrolig interessante, i grunnen litt misunnelig der – selv om jeg skjønner at overgangen er stor 🙂

  2. stjernesøkeren: sommeren har vært fin. og kanskje ramler det inn flere poster nå når høsten er her.

    grøftekanten: takk 😀 nå hører jeg det er flere som skal flytte… 😉

Legg igjen en kommentar

