Kan alt bli en myte?

Jeg leser, fordi jeg er masterstudent. Jeg leser og jobber om hverandre og lurer på hvem inn i gampeskauen jeg tror jeg er. Som skal klare halv jobb og fullt studie. Nå skulle jeg lest videre for å bestemme meg for hvilke oppgaver som skal ende i 2000-2500 drøftende ord klare til innlevering. Jeg har lest «Myten i dag» av Barthes. Myten som et semiotisk system. Vi snakker signifikater, signifikanter og tegn, men helst vil Barthes snakke om det sekundære systemet som heller tar for seg form, begrepsinnhold og betydning. Jeg hadde problemer med å ta inn alt. Men det største henget kom på grunn av språket. Artikkelen er oversatt fra fransk. Vi snakker fremdeles semiologi (tegnteori), men med et poetisk språk som bakteppe:

På språkets overflate er det noe som har gått i stå: betydningsdannelsen er til stede, skjult bak det objektive faktum, som den gir et forkynnende preg; men samtidig paralyserer kjensgjerningen intensjonen, tilføyer den en slags sykelig ubevegelighet: for å gjøre intensjonen uskyldig, fryser kjensgjerningen den til is. Det henger sammen med at myten er stjålet og levert tilbake.

Pust! Punktum er for pyser!

Myten er en […] språkform som ikke vil dø: den fravrister de meninger den ernærer seg av, en lumsk og fornedret videre-eksistens, den skaffer dem en kunstig galgenfrist hvor den slår seg ned i ro og mak, den gjør dem til talende lik.

Nydelig. Og skal vi si aldri så lite litt vanskelig tilgjengelig?

5 kommentarer om “Kan alt bli en myte?

  1. he he Karianne, godt du skriver det her så vi andre dødelige som kun har en jobb og ingenting annet å ta seg til vet at vi ikke gidder studere mer … Jeg kan huske filosofiforelesninger der jeg bare MÅTTE sitere alt som var sagt til absolutt alle. Det er nok noe i det at ord/sannheter/myter overlever kun så lenge noen gidder gjenta dem

  2. Bente

    Følger litt med deg, vet du! Og nå kom forelesningene til Tor Henriksen tilbake i et meget klart flashback. Selv om det ikke var Master den gang da.
    Utrolig hva man egentlig husker….

  3. Tilbaketråkk: Usynlig på nettet? « Olavas rike

Legg igjen en kommentar

