Hvorfor blogger du?

Det er som et lite selvstudium, å lese om den digitale kulturen. Det er interessant. Noen ganger bekreftende. Andre ganger overraskende. Jeg har ikke lest så mye ennå, men jeg har altså lest en artikkel av David Brake (2007) om «Personlige bloggere og deres publikum : hvem tror bloggerne at de snakker med».

Han typedefinerer bloggene og hevder at de fleste han har med i sine intervjuer faller innunder en av disse måtene å blogge på. De er absolutt gjenkjennbare. Jeg er usikker på om det går an å definere intensjonen bak blogging så tydelig som det han gjør, jeg er også usikker på om man har en bevisst tanke eller et ønske bak starten på en personlig blogg. Jeg tror at alle som blogger går gjennom en prosess hvor de i mer eller mindre grad innser spredningen av det de skriver, hvor de tar innover seg og velger grad av personliggjøring og åpenhet rundt egen identitet.

Jeg har tenkt noen tanker rundt akkurat dette før: I bloggens natur, den digitale kulturarven og så måtte jeg tenke ekstra hardt rundt det også: Viktigheten i å innse sin egen ubetydelighet. Dette er en sti jeg tror mange har gått underveis. Det ligger i det digitales natur å innse at massedistribusjonen er anderledes enn den distribusjon eller mangel på sådan som ligger i det private skrevne ord. Kanskje er det allikevel mange som ikke ser, eller velger å ikke forholde seg til denne massedistribusjonen og synligheten?

Så jeg er nysgjerrig, og det hjelper ikke å sende ut en meme. Jeg vil se det her. Hva slags blogg har du? Hvorfor blogger du? Er grunnen den samme som da du begynte?

Drake serverer flere typer blogger og jeg gir dem herved til deg. Du kan velge å bruke en eller flere av dem som forklaring på hvordan du blogger. Eller du kan gi beng i dem og si det med egne ord. Skal jeg bruke dette til noe? Jeg vet ikke. Jeg studerer altså digital kommunikasjon – og blogg som kommunikasjonsmiddel er noe av det som interesserer meg. Jeg er i startgropa i studiene ennå, og er nok mest bare nysgjerrig fordi dette er så morsom lesing. Om jeg ser etterhvert at sitater kan brukes, vil jeg ikke gjøre det uten å spørre!

1. Blogger som «Nærkringkasting»
En måte å holde kontakt med venner og bekjente på. Man skriver om sitt og forventer egentlig ikke at leserne skal kommentere. Bloggen muliggjør det å nå flere uten å måtte for eksempel bruke e-post og administrere mange e-postadresser.

Innunder denne typen faller også blogger hvor man kringkaster egne meninger, for eksempel politiske holdninger. Man ønsker heller ikke her så mange kommentarer, ei heller er det et sterkt ønske å delta i diskusjoner.

Noen bruker bloggen som en mediekanal for seg selv og sin jobb/sitt virke. Kanskje er designbloggene et eksempel på denne typen? (Min kommentar)

2. Dialogisk blogging – å holde kontakten med venner
Her spiller ønsket om interaksjon og aktiv kommunikasjon med leserne inn. Men man vil at leserne skal være kjente, og ser på ukjentes kommentarer som forstyrrende. Allikevel velger de fleste i denne kategorien å ikke stenge bloggen og gi tilgang kun til de man vil skal lese den.

3.Telelogisk sosialitet
Blogger som er ment å nå ut til mange og hvor man verdsetter innkomne kommentarer. Kanskje kan det også være et springbrett for å bli kjent med nye mennesker og grupper i virkeligheten også.

4. A-kommunikativ blogging
Bloggen brukes som nettdagbok, og som terapi for skriver. Leserne er abstrakte for forfatteren, og hovedhensikten er å uttrykke følelser og inntrykk.

Han viser videre til ulike motivasjoner for å starte en blogg. Altså grunner til hvorfor du blogger. Jeg serverer dem også, selv om jeg synes oppstillingen blir kort, det må jo finnes flere grunner?

1. Som terapi – selvrefleksjon veilledet av andre.

2. For å være kvasisosial (ikke et godt begrep etter min mening.) – Jeg har problemer med å formulere denne motivasjonen slik Drake gjør det. Derfor tror jeg at jeg heller vil si at motivasjonen er et ønske om en egen identitet på nett, som du kan velge å skape selv. Den kan føles lik som den du har i virkeligheten, men du kan også forme den etter eget ønske. Den sosiale kommunikasjonen du har på bloggen vil være formet av din bloggerpersonlighet, men den vil være av viktighet for deg.

3. For å uttrykke kreativitet – Du har et ønske om å få bruke evner du har i for eksempel språk, fotografering etc. Det kan også være et ønske om å få tilbakemeldinger og rettledning fra et publikum, slik at du får muligheten til videre utvikling.

Nå?

7 kommentarer om “Hvorfor blogger du?

  1. Åh. Jeg tror jeg har mange meninge rom dette, men jeg føler meg litt som et blankt ark om dagen, og makter ikke helt å få tak på meg selv. Ikke at det er så farlig.

    Men jeg er enig i at kvasisosial er et dårlig uttrykk, man er sosial. Man er ikke kvasi. Dessuten er jo selve utgangspunktet for bloggingen nærmest falt bort fra det han sier, nemlig det å opprette nettverk av interessefeleskap, og det å være en aktiv del av samfunnsdebatten.

    Også har jeg skrevet noe tidligere som kanskje gir et svar på hvordan det var for meg tidligere. Her er det:

    http://beatesrasteplass.wordpress.com/2007/01/29/og-hvorfor-i-alle-dager-skal-man-ha-en-blogg/

    http://beatesrasteplass.wordpress.com/2007/02/03/den-fantastiske-bloggingen/

  2. Og så må jeg legge til noe Genese skrev i kommentar til meg:

    «Genese Says:
    januar 29, 2007 at 7:28 pm e

    Og så er jo din blogg til glede for oss andre. Det må jo være en grunn nesten i seg selv. :-)»

    Kan man si at man blogger for å glede andre??? 😉

  3. Jeg har en blanding av nærkringkasting og a-kommunikativ blogging 🙂 Som jeg sa i mitt første blogginnlegg: «i første omgang er tanken å bruke blogen som en liten dagbok, mest for meg selv altså.» Den leses av venner, besteforeldre og foreldre – de som evt måtte bry seg om hva jeg pusler med. Jeg fører en leseliste der inne, og ellers store og små ting som jeg ser for meg at det er gøy å lese om senere. Det er også en måte å få uttrykt glede og frustrasjoner… Så litt terapi altså.

  4. Denne Drake, skriver han på norsk? Eller er han oversatt og hva slags begrep bruker han i så fall på original-språket? Kvasisosial vet jeg ikke hva er en gang, og hvorfor skulle det være en betegnelse på en blogger?
    Jeg er nok kategori 1, for å kringkaste blant kjente og familie langt borte hva som skjedde/skjer med meg og Lars, men innimellom så skriver jeg om ting som irriterer meg og da får jeg plutselig anonyme kommentarer som ikke er særlig morsomme, se http://fionavar.blogspot.com/2008/08/turistene-klager-p-tigging-og.html Det er i hvert fall ikke for disse kommentarene jeg blogger!
    Jeg trenger å blåse ut litt av og til og som den passiv-aggressive personen jeg er foretrekker jeg å gjøre det i det stille hvor ingen ser eller hører meg 🙂 Men jeg må innrømme at jeg linket bloggen min opp til ovenfor nevnte sak, så jeg hadde kanskje ett ubevisst ønske om at noen skulle se det?
    Ellers så må jeg se meg enig om kommentaren til beates blogg, den rørte meg virkelig. Jeg ble ordentlig trist og så utrolig glad av å følge historien. Stå på!

  5. Takk Liv! 🙂

    Uten sammenligning forøvrig, jeg husker en sak fra et par år tilbake hvor noen ble veldig provosert av at det kom ukjente til bloggen og var uenige med hovedinlegget – som da var ganske sterke ytringer.

    Men i utgangspunktet er jo blogging en del av den offentlige diskusjonen, med mindre det er en privat blogg, selv om de fleste respekterer ønsket om ikke å ha fremmede komentatorer om det står klart i bloggen.

  6. sorgfuglen

    Jeg har i lengre tid hatt to blogger. En til hesten, en til hunden. Jeg liker å skrive om hva dyrene mine blir «utsatt» for i hverdagslivet, og liker å vise andre hundevenner/hestevenner hva vi driver på med.

    Nå har jeg også opprettet en blogg her på wordpress, og den skal brukes til å skrive litt om alt mulig.

    Når man blogger så skriver man vel for å SE og bli SETT. Andres liv er spennende å lese om.

Legg igjen en kommentar

