Et fantastisk jævlig år

Heimen ser fantastisk jævlig ut. Det ligger møkk og støv overalt. Virkelig. Det er ikke engang et forsøk på å overdrive. Hodet mitt kjennes likedant. Det ligger influensadjevler hulter til bulter i hele hjernen og spiser opp den energien jeg skulle hatt til å lese på eksamen. Resultatet etter to døgn med feber og fortvilelse er en reorientering av tingenes tilstand og et forsøk på å ta en istedetfor to eksamener. Se der. Forhåpentligvis vil heimen og hodet føles og se bedre ut når helga er over.

I år blir det ingen utsendte julekort fra denne kanten heller. De tapte i kampen om bruk av midler i julebudsjettet. Forhåpentligvis er ungene vinnerne og får uten tvil de største pottene i budsjettoppsettet. Slik det skal være. Men etter å ha titte på fjorårets og derførårets julekort, kan jeg ikke være dårligere i år. Årets juelkort serveres derfor på denne måten:

Jula 2008

Året i år starta med USA og Mexico-tur for Jonas og meg. Fantastisk å få ha med seg en nestentiåring som synes alt er spennende og skummelt og nytt! Mannen og Mikkel feiret årets begynnelse med helg på Langedrag og ulv, reinsdyr, rev, lamming og kaniner. Undertegnede sa opp jobb i Oslo på senvåren og tok to måneder (som nesten ble tre på grunn av kutt i hånda) uten lønn. Det betød verdens lengste sommer for familien. Vi hadde en fantastisk lat sommer, med egne og andres unger (som vanlig), på hytta og hjemme. Midt på sommeren ble vi også beboere i ny, men litt kjent by. Ungene har klart seg umåtelig godt. Jeg er stolt av å se på hvordan de har håndtert nye venner, ny skole og nye omgivelser. Jeg har fått et halvår som ble anderledes enn tenkt. Jeg har studert og jobbet. Først halv jobb, så nesten full – på to steder. Energien har blitt satt på prøve, fordi vi fortsatt er de ikke fullt så stolte eiere av to hus og stort lån. Når de prater om alle de som sliter med en million i gjeld, da kjenner jeg det i magen (for en million er peanuts her i gården, om det skulle være tvil). Men etter dette året kjenner jeg også i magen at guttene mine er den største skatt. Den største – mannen – er min supermann. Og med supermannen og superbarna skal jeg ta en velfortjent ferie. Bare eksamen er over og huset vasket!

GOD JUL!

13 Comments

  1. Kjempekoselig julehilsen det der da! Du er flink, midt oppi influensa og støv og eksamen!
    Jeg kjenner meg sånn igjen, her sendes ikke ut julekort heller. Jeg har prioritert eksamenene, og så vidt fått heimen til å gå. Nå har jeg gått løs på støv og skrot, og er i kastehumør, men kildesorteringa går litt i surr.
    Ha en velfortjent og god juleferie 🙂

  2. Stjernesøkeren: vi får hufse den snille piken inn i skapet til sykdom, jobb og eksamen er over 😉 God bedring til deg også! Og ha en fortreffelif juleferie – kanskje sees vi i romjula?
    Anita: Det er faktisk en liten trøst å se at det er flere som har det litt sånn, og når jeg synes alle andre virker så flinke – så må vel jeg være litt flink også. Selv om jeg synes du er beintøff! For jeg har tross alt mannen, for alt det han har vært verdt i høst!
    Sesselja: Takk 😀 God jul til deg også og lykke til med papirventinga som kommer!

  3. Hei i nystua på Hamar.
    Takker for den flotte julehilsenen her. Gamlemor liker FB.
    Jeg har jo fulgt litt med, og Dere er alle superfantastiske med studier, hjem, barn, med og uten mann, med store lån, på let etter lån og bolig og bil, følge opp avtaler med den og alt og mye annet (foreldresamtaler, møter her, aktiviteter der) Tok med mine jenter og din søster i denne tankerekka..
    JA, dere kan med rette legge hånda på hjertet og være stolte av ungene.
    Akkurat det varmer mitt hjerte og lese hva du skriver om guttene dine. Karianne du fortjener fri og ro noen dager, og god bedring av forkjølelsen.
    God jul og godt nytt år ønskes.
    Varm tanteklem fra Trondheim.

  4. Hei, hei.

    Flotte folk på julekortet deres!!!

    Skjønner at d går unna hos dere. Vi har d noe roligere, litt mer hektisk e d blitt på mårran. Æ jobbe som vikar på skola og ska jobbe noen dager fast på Spenst ( kanskje æ får fart i treninga mi???)

    Håpe julekort- og gave kommer te dere i tide:-)

    Klæm Nu e d middagstid for oss

  5. Hei.

    Jeg leser at 2008 også har vært et utfordrende år for dere. Føler så med deg når du er influensasyk og eksamen henger som en stor mare over deg. Men, veldig bra at du har bestemt deg for bare å ta èn eksamen nå. Bra! Det blir altids tid til den andre.
    Ta vare på hverandre og dyrk kjærligheten!

    Jeg valgte å sende julebrev pr.e-post. Mye billigere og raskere enn snailmail:-)
    Så når du går innom jobb en dag vil du sikkert finne den.

    Vi ønsker dere en riktig God Jul og et Godt Nytt År!
    Varme hilsner fra oss på Storvolltunet

  6. Det høres ut som om du øyner horisonten i det fjerne, det betyr at du har øynene over vannet. Og vettet i behold. I hvert fall hjertet på rett plass. Jeg tenker mye på deg i turbohverdagen din, vet du! Her flyter det også, men vi er lykkelige fordi toåringen løper rundt og rundt og synger: heisann og hoffsann og fallefallera, når juleelefanten kommer blir det barebra..

    Vi skal pynte tre med en juleengel, seksten julelys og så skal vi lage litt girlander. Det er første året med tre, og vi starter på scratch.

    God jul! Vi ses i januar

  7. Tante Torill: jeg liker også FB, for det er koselig å kunne «titte innom» både søskenbarn og tanter 😉 Og du har helt rett, vi er en gjeng med busy bees, som klarer en masse. Jentene dine og lillesøstra mi!
    Hanne Kim: jeg håper egentlig veldig på at vi klarer et helt familietreff i løpet av nyåret. Savner dere! Og humoren – utrolig nok…
    Anne Siri: Har lest julekortet ditt, det var egentlig det som fikk sparka meg igang med mitt virtuelle 😉
    Tale: Åh, den julesangen fikk både mannen og meg i julegodthumør 😀 Heia Vera! Det er hyggelig å begynne litt på scratch, dere har jo to, snart tre stor og mindre og små etterhvert som helt sikkert kan hjelpe til med innredningen før jul 😉 Jeg gleder meg veldig til januar, litt urbant liv, mulighet til å pynte meg og til å se magen din og deg 😀

  8. Kjære Karianne!
    Du har i hvert fall fått laget et julekort du! Det er mer enn jeg har fått til i år!!
    Jeg er nå alltid imponert over hva du får til av studier, jobb og alle andre små og store ting ved siden av.
    Jeg håper 2009 blir deres år! At huset i Nittedal blir solgt, og at dere kan slappe av og glede dere over det nye livet på Hamar. Godt nyttår til dere alle fra familien Mohr/Hansen 🙂

  9. Tilbaketråkk: Jul igjen « Olavas rike

Legg igjen en kommentar

