Fysisk bakrus etter digital fyllekule?

Her om dagen:

Du, sånne blogger – er de åpne for alle?

Jeg tenker hardt i to sekunder før jeg svarer. For «sånne blogger» er ingen selvfølge for mange, og de fleste jeg har rundt meg er ikke inneforstått med verken begrepet eller bruken. Så sier jeg at «Ja, de fleste blogger ligger åpent på nett, slik at alle som er interessert kan lese.»

Bakgrunnen for spørsmålet var en artikkel som sto i Dagens Næringsliv i helga. Intim bakrus heter artikkelen og handler om de som tråkket over. Personen som spurte meg synes nok ikke at blogging er noe mindre skummelt etter å ha lest denne artikkelen. Snille mannen tok med seg selve artikkelen hjem og nå har jeg sittet og lest den. Det er en nyansert artikkel, men den tar opp historiene til noen av dem som kom skeivt ut. Enten fordi de var så tidlig ute at de faktisk var av dem som tråkket opp veien og som ikke var seg bevisst den distribusjon nettet er. Eller fordi de ble høye på seg sjøl, fordi det er så ufattelig enkelt når du er 16 eller 17 eller 20 og fordi distribusjonen av deg sjøl skjer så fort at du kanskje ikke rekker å tenke tanken før du er et foretak i blogging med millioninntekt. Eller rett og slett fordi du ikke innså skillene mellom det digitale og det fysiske – eller kanskje helst det at det til slutt ikke var et skille.

Jeg syntes dette var en interessant artikkel som bekrefter det jeg har av meninger rundt blogging og lignende sosiale nettjenester; nemlig at noe av det viktigste du må ha med deg når du beveger deg rundt på nett, er en kjennskap, kunnskap og viten om hva det betyr å bevege seg der. Har du det, kan du prøve, feile og vokse her som alle andre steder. Har du det ikke, kan det gå som med disse. Nå går det nok egentlig bra dem, og jeg tenker at noen av de smellene som beskriver kan tildels sammenlignes med andre livssmeller  – du går på trynet og må finne en annen vei videre – men du døde ikke av det.

Det er en lei ting med denne artikkelen. Som min bekjente, vil nok de som ikke kjenner blogg som et konsept fortsette å være undrendende og skeptiske, uten egentlig å skjønne hva det dreier seg om. Og nokså sikkert vil ingen av dem noensinne prøve seg på en kommentar til en post eller poste noe sjøl. Jeg vet bare ikke om det er noen krise.

3 Comments

Legg igjen en kommentar

