Skip to content

Andelslandbrukere

mars 15, 2009

Vi ble andelslandbrukere i fjor sommer. Det vil si at vi betaler inn en fast sum i året som vi tar ut i varer fra en gård. Vi har vært der et par ganger og hentet ut varer, og samtidig fått hilst på mennesker og dyr der. Gården er økologisk og biodynamisk drevet. Det første skal jeg nok klare å forklare, det siste er jeg mer usikker på. Vår gevinst i det hele slik jeg ser det, er at vi får ut varer av høy kvalitet, som smaker masse og godt og at vi vet at dyra har det godt og blir stelt med på en fin måte.

I helga ble vi bedt på åpen dag og dro ut med egne og et lånt barn. Vi fikk en liten gjennomgang av gårdens historie og hvordan de tenker seg driften framover og så fikk vi lunsj før vi tok en tur ut og hilste på geitekillingene. Vi fikk grønnsakssuppe og kjøttgryte med rundstykker til. Ost og smør sto også på bordet. Det var en blanding av andelshavere, folk som tenker på å bli andelshavere, naboer, familie, gårdsarbeidere og venner til bords. Maten var fantastisk god og det er morsomt å sitte slik til bords med helt ukjente mennesker. Våre naboer ved bordet var godt inne i biodynamisk landbruk og dyrket en del selv hjemme. Jeg må bare innrømme at min andel nok mest bærer preg av at jeg synes det er et gode å få ut så gode varer som vi får derfra, jeg har egentlig ikke noe sterkt ønske om å bruke min pittelitte hageflekk til noe annet enn blomster og gress. Kanskje setter det meg i den båsen av de som liksom tror de er litt flinke og opplyste og som gjerne vil gjøre en liten forskjell uten egentlig å gjøre for mye av den sjøl. Det er egentlig helt greit. Jeg finner meg til rette der.

Sterkest av alt er nemlig gleden over smakene på den maten vi får. Det smaker mye mer enn av osten fra butikken, eller potetene og kjøttet. Det smaker også mye mer av innsatsen for å få til et godt måltid av maten derfra. Et av forslagene i år er at vi kan komme og høste inn en del av grønnsakene våre sjøl. Jeg gjør gjerne det, men det er nok mest fordi jeg tenker at det må da være morsomt for ungene 😉

No comments yet

Legg igjen en kommentar

