Kunsten å holde trådene fra hverandre eller i et fargerikt fellesskap?

garnJeg har absolutt evnen til å gjøre mange ting samtidig og klare å holde trådene i rimelig god orden. Sånn vanligvis har jeg det. Bare ikke nå om dagen.

Nå om dagen har jeg evnen til å gjøre flere ting på en gang bare det er innenfor en enkelt kontekst. Det vil si at med en gang jeg må bevege meg ut av den og over i en annen klippes trådene. Rett og slett.

På jobb for eksempel – så sjongleres to stillinger i knappe tre uker til. Bortsett fra at jeg er drittlei to halve stillinger som ser mer ut som 1,5 tilsammen, så holder jeg trådene pent og pyntelig i hver sin kurv. La oss si at den ene kurven inneholder røde tråder, mens den andre inneholder gule. Det går fint, det. Kurvene må bare holdes unna hverandre.

Men på fredag ettermiddag da jeg stemplet ut fra den røde kurven og dro innover til hyggelig damemiddag på Vognmand Nielsen, da kjente jeg at begge kurvene sto godt igjen hjemme. Og i løpet av hyttehelga koste vi oss med grønne tråder og jeg evnet å gjøre mange ting og ingenting i løpet av tre deilige dager.

Jeg hadde også tatt med kurven med de oransje trådene… Hva som er oppi den? Pensum og studier og eksamen som kommer stadig nærmere. Problemstilling til masteroppgave eller ikke før sommeren er også en tråd oppi den kurven. Men ikke snakk om at jeg klarte å ta opp de trådene. Jeg kjente at både mage og tråder knøt seg ved tanken. Så kurven er like urørt etter helgen.

Jeg gleder meg egentlig ikke til å ta opp to overfulle kurver i morgen akkurat. Og vet at problemet ikke blir å legge igjen avklipte tråder ved arbeidsslutt hver dag, men at det kjennes slitsomt å ta opp de grønne trådene slik at unger, trening, lekser, foreldresamtaler og alt det andre også skal gå på skinner.

Så konklusjonen min er at jeg ønsker meg nok energi til å ville ta opp alle kurvene og sjonglere alle trådene på en strålende måte. For nå om dagen ser det ut til at jeg bare klarer å sitte med en og en kurv i gangen. Det blir litt kjedelig med bare en farge?

[Bilde av cbturtlegirl76 under Creative Commonslisenisering]

2 Comments

Legg igjen en kommentar

