Skip to content

Voe me – or not?

januar 8, 2010

Forelesninger av 14-åringer

Jeg skal på forelesning og høre på 14 år gamle Voe, eller Emilie Nereng som hun også heter. Hun skriver blogg og har en mengde lesere hver dag. Omtrent 70 000 av dem faktisk, på daglig basis. Det er en stor leserskare, flere enn gd.no (som skriver om forelesningen) har per dag. Hun har som flere andre leste og populære blogger gått fra å være bare en blogg til å bli både det og en markedsføringskanal for ulike produkter som hun velger å skrive om. Det vil si at hun tjener på skrivinga si.

Det vil også si at  foreldrene nå fungerer som bedriftsledere, i dette tilfelle er det pappa som er manager. Jeg har lest flere si at foreldre trer støttende til når bloggen blir så omfattende at den gir inntekter til forfatteren.

Å lese om og lære noe om hvordan tenåringer blogger og hvorfor er interessant for meg. Det er interessant fra flere perspektiv. De jeg tenker på er:

  • Tenåringene sjøl
  • Foreldre/foresatte og deres deltakelse/tilstedeværelse
  • Bruk av bloggere som kunnskapsdelere i akademisk sammenheng

Forfatterene – voe og somalieren

Oppslaget om at voe skal forelese har ført til flere kommentarer, slik det alltid er. De første jeg leste kom da jeg la ut en status på facebook om at jeg skulle på forelesning. Noen av dem var i kategorien «hva kan være interessant med å lese om hår og klær og slikt» eller at «voe ligger langt unna hvordan min tenåring er». Ikke så rart. Jeg synes heller ikke der er så moro å lese om hår. Jeg har heller ingen tenåringer som ligner, eller som jeg tror kommer til å ligne på voe. Men hun er vel nokså gjennomsnittlig i sin interesse for hår, klær, sminke og hverdag – og dermed er jo det hun skriver interessant for veldig veldig mange. Og hennes stemme leses.

Så har vi en av mine yndlingsblogger Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg. Somalieren er ikke tenåring lenger, men hun var det da jeg begynte å lese bloggen hennes. Hun var 17 år gammel og skrev da hun begynte å blogge om sine mange tanker rundt det å være norsk og somalier, å være jente og muslim, om det å bestemme seg for hvem hun vil være. Hun skrive om det fremdeles, på en fantastisk måte. Jeg tviler på at hun har like mange lesere som voe, men hun har en fast skare av lesere, slik Jill Walker Rettberg sier at de fleste blogger har. Ikke mange, men faste. Og de har ventet på henne i de periodene bloggen har ligget nokså stille.Fordi det hun skriver er interessant for dem.

Avisene har en tendens til å skrive om de mest leste ungdomsbloggerne, antageligvis fordi det er dem de dumper over og hører om. Naturlig nok. Men i spennet mellom disse og andre ungdomsbloggere ligger det en verden av ulike stemmer, meninger og personligheter. Det skriver ikke avisene om, men det er det som etter min mening gjør bloggene og forfatterene til noe helt unikt i den digitale sammenheng. De speiler nettet nettopp fordi de unge som skriver er akkurat like ulike som alle andre som skriver og beveger seg på nett.

Derfor ønsker jeg meg noen avsiartikler om noen av de andre bloggerne.

Mamma hva gjør jeg nå?

Det er det vi ønsker at ungene våre skal spørre oss om, er det ikke? Vi vil gjerne være dem som leder ungene våre på best mulig måte inn i samfunnet og den verden de skal være en del av. Men vi gjør det ikke når det gjelder det digitale. Vi er ikke der og viser ungene våre hvordan de skal bevege seg der. Vi sier heller at de skal gjemme sin egen identitet der og vi aner ikke når de tråkker feil og trenger hjelp.

Da er det fint å lese at mange av forelderene til noen av de mest leste bloggene faktisk gjør en flott ting. De setter seg inn i det ungene skriver, diskuterer hvordan de kan formulere seg, hvordan de skal reagere på tilbakemeldinger de får osv. Aftenposten hadde en artikkel om noen av disse før jul. Mammaen til Leanda er min helt når jeg leser dette:

Hvor personlig bloggens innhold skal være, er noe mor og datter diskuterer ofte.

Så enkelt. Når vi da i tillegg vet at unger som skriver mye på nett blir bedre til å skrive, lese og uttrykke seg, hvorfor er det ikke flere foreldre som sitter sammen med ungene sine? Jeg tror nemlig at mange skriver uten at foreldre vet om det. Og jeg tror at både foreldre og unger hadde hatt utbytte av å snakke med hverandre om det ungene skriver, for ungene skriver om det de tenker på.

Sosiale medier og akademia

Akademia har de siste årene plukket opp mye av det som foregår digitalt. Det er en oppblomstring av studier innenfor for eksempel digital kommunikasjon, sosiale medier og spillutvikling. Når nye studier og fagfelt vokser fram er det delvis fordi noen plukker dem opp – ofte på grunn av egen interesse. Ingen sitter med en fiks ferdig doktorgrad i dette. Men etterhvert kommer de også.

En av leserne til artikkelen i gd.no kommer med denne uttalelsen: «En fjortenåring vel og merke uten en doktorgrad i medievitenskap eller lignende har ingen forutsetninger for å kunne sette sin egen aktivitet i perspektiv.»Kanskje ikke, tenker jeg, men det hun kan er å si noe om hvordan hun tenker om sin egen skriving og hva hun vil med den. Dermed er hennes meninger et utgangspunkt for de som er der og hører på, for egen viten og forskning. Derfor gleder jeg meg til å høre på henne den 21. januar!

Dere får vente på referat 🙂

6 kommentarer leave one →
  1. januar 8, 2010 2:26 pm

    Et godt og interessant innlegg. Jeg håper – og regner med – du blogger om Voe igjen etter seminaret.

  2. januar 10, 2010 12:20 am

    Jeg synes (som alltid) at du har gode og viktige betraktninger om dette temaet, Olava.

    Sånn apropos dette: «Når vi da i tillegg vet at unger som skriver mye på nett blir bedre til å skrive, lese og uttrykke seg, hvorfor er det ikke flere foreldre som sitter sammen med ungene sine?» – har du sett denne bloggen, hvor mor og datter skriver sammen, med hver sin vinkling på samme tema? http://iblogg.info/

  3. januar 10, 2010 4:35 pm

    Voe er en utrolig søt jente, men er den type eksponering noe sunt, særlig når man er så ung?
    Jeg gleder meg også til referatet ditt, det blir veldig interessant å høre om hva hun har å si.

  4. januar 10, 2010 7:11 pm

    Det er planen, Sesselja 🙂

    Når det gjelder spørsmålet om dette er sunt for så unge bloggere, er det et godt spørsmål – som jeg ikke har noen forutsetning for å svare enkelt på. Jeg tror det avhenger av en mengde faktorer. Foreldre og deres tilstedeværelse og veilledning spiller en rolle, det er jo et av poengene mine. Det spiller er viktig rolle for alle, enten de er så tydelig eksponert eller ikke. Ungdommen sjøl og hvordan de håndterer det, spiller også en rolle. Leserne og deres tilbakemeldinger er også viktige. For det er stor forskjell på hvordan kommentarene er på de ulike bloggene. Når det er sagt; alle ting vi utsettes for i oppveksten har noe å si. Du har gjort en enorm reise både kulturelt og mentalt den siste tida, somalieren. Den utfordringen det har vært vil jeg tro har gjort deg hakket klokere og mer åpen for verden rundt deg? Å bli eksponert på en slik måte som voe blir kan være en annen type utfordring som hun kan vokse på og bli klokere på med hjelp av de rundt seg – slik er det med det meste i livet, tror jeg.

  5. januar 10, 2010 10:08 pm

    Jammen meg var du ikke havnet i spamkontrollen min, Hanne! Men nå er du på plass! Jeg har ikke lest iBlogg. Takk 🙂 Den er nå godt plassert i Googleleseren min. Har vært borti en mor og datter som har hver sin blogg, men som skriver om hverandre. Husker ikke i farten hva de het, men jeg liker dette konseptet så mye bedre!

  6. Kaisa permalink
    juli 25, 2010 9:39 pm

    Somalierens blogg er mye bedre enn hu Voe! Den er mer lærerikt, reflekterende og viktigere enn det voe skriver om. Nemlig sko, hår og sminke.

Legg igjen en kommentar

