Skip to content

Skumle rødgrønne greier

april 9, 2010

Skummelt fordi jeg synes det er litt skummelt å gjøre sånne ting. Sånne ting som å sende brev ut i det store. Skummelt fordi jeg virkelig mener de rødgrønne er i ferd med å påvirke uføreordningen slik at syke og fattige blir sykere og fattigere. La meg si det først som sist. Jeg er ingen ekspert på regelverk eller praksis. Jeg ser det jeg ser. Derfor sendte jeg idag brevet. Den som fortalte meg at det å ha medlemskap i SV kunne brukes på denne måten når man egentlig føler at man sitter litt maktesløs på sida og ser, det var Beate. Om du har noen du ser opplever det å være sjuk på samme måten og du har medlemskap hos et av regjeringspartiene, så er også min oppfordring: SEND ET BREV!

Mitt brev til SV

Jeg meldte meg inn i SV for første gang for ikke lenge siden. Stemmen min har gått til SV både lokalt og ved nasjonale valg siden jeg fikk stemmerett.

Jeg er heldig. Jeg nyter godt av et livskraftig arbeidsliv, jeg har fått hjelp av helsevesenet til meg selv og min familie ved behov og jeg har hatt flaks fordi jeg ikke har blitt så syk at jeg må ha hjelp og tilrettelegging utover det normale. Slik er det ikke for flere av mine venner. Veien er ofte kort fra det å være frisk, studere, jobbe og ha en familie til det å bli så dårlig at du settes på sida av resten av samfunnet i mange sammenhenger. For det meste har jeg vært stolt av å bo et land hvor vi betaler en skjerv hver og en av oss, slik at du ikke skal falle utenfor og slå deg så grundig at du ikke klarer å reise deg.

Jeg har fulgt med på NAV-reformen fra sidelinja, men i dialog med mennesker som har jobbet innenfor NAV for å jobbe fram reformen og med venner som har vært så sjuke at de er av dem som har måttet få hjelp. De som sitter innenfor er utslitte. Det hjelper ikke at de og styresmaktene hevder at intensjonen er god. Effektmålet blir nemlig ikke oppfylt: syke mennesker skal få en levelig hverdag som i beste fall setter dem i stand til å bidra inn i samfunnet. Istedet bruker dere ord som ansvarliggjøring i forhold til å måtte levere inn meldekort hver fjortende dag. Det jeg ser er mennesker som blir enda dårligere og reddere for å miste det lille de har. Dere sier at de ikke skal kunne ta ferie uten at de også da blir fratatt utbetalingene. For folk med familie skaper dere enda en fattig gruppe – barna deres. Som ser sine foreldre som mennesker i en evigvarende lik hverdag uten ramme eller rom for andre ting enn det strengt nødvendige. For disse menneskene har ofte barn og familie.

Jeg har fått faktura for medlemskontigent igjen. Jeg er usikker på om jeg skal betale den eller melde meg ut, for dette er ikke mitt parti verdig.

5 kommentarer leave one →
  1. april 9, 2010 1:25 pm

    Takk.

  2. Heidi permalink
    april 9, 2010 8:20 pm

    Hør, hør og vel skrevet!

  3. Liv permalink
    april 10, 2010 8:23 pm

    Bifalles, hadde jeg vært medlem hadde jeg meldt meg ut. Nå er jeg heldigvis? i den situasjonen at jeg ikke har noe parti å stemme for. For første gang har jeg ikke mulighet til å bruke min demokratiske rett (føles det som for meg)

Trackbacks

  1. Skumle rødgrønne greier « Olavas rike
  2. Tweets that mention Stemmer du SV? Les inne hos om hva jeg synes du bør gjøre: Skumle rødgrønne greier -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

