Skip to content

Bare litteratur er erkjennelse

desember 4, 2010

Det startet med damen på sistesida i lokalavisa, som nok en gang fortalte foreldre hvor fryktelige de var om de valgte å sende ungene sine på spillnatt i biblioteket. Det fortsatte med leserinnlegg i den andre lokalavisa og en forkorta kronikk i Aftenposten.

Så smalt det fra Vetle Lid Larssen på side to i A-magasinet. Det smalt også fra bibliotekansatte både på facebook og twitter og vitsene om underbetalte bibliotekarer med ulljumpere florerte. På e-postlista Biblioteknorge var innleggene mange – og delte.. Det interessante var å følge med på det som ble sagt utenfor biblioteklandskapet.

Litt fra twitter (etter spørsmål fra Beate):

Idag sier «Bok og bibliotek» ( hvem som skrev denne oppdateringen vet jeg ikke. Er nok redaktør Odd Letnes) dette på facebook:

BokogBibliotek Tidsskrift
Jeg kom hjem fra jobbtur i går kveld og så ikke den Vetle Lid Larsen-diskusjonen som gikk på Biblioteknorge-lista i går, før nå. Det er særlig interessant å se at reaksjonen går begge veier: Noen avfeier Vetle Lid Larsen med et fnys, andre tar seg tid til å reflektere og innrømme at det handler om en nyttig kritikk. Jeg hører med til dem som gir Vetle Lid Larsen terningkast 6.

Jeg tenker at Larssens innlegg balanserer mellom ironi og kultursnobberi. Jeg tror ikke han ville vært helt uenig. Det diskusjonen går på rundt omkring er om ironien fungerer, eller om kultursnobberiet vinner.

Jeg tenker også at det er en interessant diskusjon som trekkes litt ut av selve biblioteklandskapet. For Larssen sier han vil ha et bibliotek for sånne som ham. Mange bibliotekarer sier også at de helst vil fortsette å ha bibliotek for sånne som Vetle Lid Larssen.

Jeg er oppvokst i god sosialdemokratisk ånd med bokhyller fulle av Bokklubben-bøker. Jeg har lest siden jeg kan huske. Jeg har lest mye og jeg leser hele tiden.  Mine unger følger samme lesevei, de har blitt lest for og de leser godt selv. Biblioteket til Vetle Lid Larssen kan servere oss det vi vil ha og mener vi trenger. Så hvorfor skulle jeg ikke være fornøyd med det?

Men så ser jeg at ungene mine også opplever og leser helt andre ting. Noen ganger blir jeg mer enn imponert over hvordan de kan lese lydbilder, hvordan de ser filmer og produksjonen bak, hva de mener om de spillene de sitter foran og hvordan de navigerer på nett. Hvorfor skal ikke det være en del av et hele? Hvorfor skal ikke det ha en selvstendig verdi?

Og jeg tenker at jeg ønsker meg en filmprodusent på banen, jeg ønsker meg en dataspillutvikler. Så kan de si noe om de andre erkjennelser vi også kan komme fram til. Så kan de si noe om det forfatterskapet som ligger bak deres arbeid og hvorfor de mener det skal tilgjengeliggjøres på lik linje med litteraturen. Uten å ta vekk litteraturens erkjennelse. Uten å si at det må være et enten eller.

Jeg er ingen dataspiller. Jeg kommer helt sikkert ikke til å ta av og inn i spillenes verden på egen hånd. Jeg er faktisk en idealistisk underbetalt bibliotekar. Som mener at vi i motsetning til bussholdeplassen (som også kan gi tilgang til alle), gir tilgang på ihvertfall en ting til: oss – med all den intelligente, klartskuende, beleste og høylydte kompetanse vi innehar.


Sånn helt utenom ville jeg synes det hadde vært strålende om Christine Koht ikke kunne skrive en stortingsmelding om fjøstell, men fortsette sitt arbeid for høns utenfor bur og økologiske egg. Jeg kjøper alltid økologiske egg, Christine. Kan du ikke skrive litt om det på side to i A-magasinet? Det hadde vært noe det!

3 kommentarer leave one →
  1. desember 4, 2010 1:23 pm

    Jeg finner ikke diskusjonen hverken til Fb eller twitter, ei heller på den listen – kan du linke til dem?

  2. desember 4, 2010 1:44 pm

    På facebook finner du det nok ikke fordi en del av dem gikk blant bibliotekarer, som har delvis eller helt sperra for innsyn på profilene. På twitter fant jeg litt. Kan legge ut noe av det jeg fant.

  3. desember 4, 2010 3:00 pm

    Takk!

Legg igjen en kommentar

