Skip to content

Noen dager og et helt lite liv etter Seoul

februar 21, 2011

Dagene flyr og vi med dem og etter en aktiv ettåring. Det er slik det skal være. Jeg har ikke tid eller ork til å blogge. Jeg er trebarnsmamma og skal passe på at minsten skjønner at vi skal være her for resten av livet og at han som var minst skal skjønne at han alltid kan be om tid og at eldstemann kan gjøre likeså.

Vi driver sengeballett hver natt, for at alle skal være trygge og fornøyde. Så noen sover på madrasser, noen sover alene og noen sover med et lite menneske ved siden av seg. Vi leker «borte – titt tei» og snakker noen få koreanske ord innimellom, for Elias skjønner mye. Og noen norske ord er plantet i forståelsen. Det er merkelig å tenke på at det ikke er to uker siden han kom inn i hverdagen vår. Det kjennes ut som et helt lite liv siden.

Jeg visste det fra før, men tenker at det er godt å ha lest gjennom Hannes poster om tilknytning. For det er ingen tvil om at det er en stor omvelting for en liten sjel. Så selv om det meste har gått fint og både den lille gutten og de to store har vært gode for hverandre i prosessen, så er jeg glad for at vi vet at vi skal ta oss uendelig god tid. For innimellom ser jeg at minsten ikke helt tør å bli sinna, om han skvetter eller blir lei seg, så tar han det ikke helt ut. Andre ganger hyler han for full styrke, når vinterklær eller bleie skal på. Det betyr at vi bærer i bæresele innimellom. Han sitter på ryggen og tar det med ro til han sovner. Vi starter og slutter dagen med melkeflaske (etter et aldri så lite prissjokk etter kjøp av melkefri morsmelkerstatning!), slik at vi får en god stund med klapp og nærhet og ro.

Og jeg kjenner at jeg ikke bryr meg om at jeg er voksen mamma, for det er helt riktig at jeg er trebarnsmamma – for tre flotte gutter.

3 kommentarer leave one →
  1. februar 21, 2011 9:30 pm

    vakre,vare,vidunderlige gutten<3 !!
    Tusen takk for at du deler slik en fantastisk stund….jeg er hel ør og rørt her jeg sitter i fullmånelyset ikveld. De beste og varmeste tanker til store og små i Korea 🙂
    Lilljekonvall ❤

  2. februar 28, 2011 10:27 am

    Takk for det, Liljekonvall! Vi kom hjem fra Korea den 15. februar og er i ferd med å bo oss til som trebarnsfamilie. Trappegrinder er på plass, leker er det ikke 😉 De er nemlig spredt ut over hele huset!

  3. barnlos permalink
    mai 7, 2011 11:51 am

    Å, så hyggelig å se!
    For en flott gutt og så mange gode følelser det må være som mamma og pappa å få oppleve noe så stort..
    Lykke til videre 🙂

Legg igjen en kommentar

