Skip to content

En elektrisk fjert istedet for et olja lyn

februar 1, 2012
tags: , , ,

Det har jeg drømt om å være i flere år. Helt sant. Jeg har hatt lyst på elbil lenge. For enda så glad jeg er i Mazdaen – for det er jeg! – så er det noe med det å bruke stor bil til små ting. Som å handle, kjøre unger hit og dit, ta en tur innom folk i nærheten, kjøre til skogen for å lufte hund osv osv osv. Det blir mye småkjøring, det.

I januar begynte jeg å jobbe igjen. Minstemann har gått i barnehagen en stund allerede og på sommerstid er det fint å sykle med henger. Men all den andre tida blir det bil. Nå blir det bil hele tida, for å spare tid. Dyrebar tid som skal brukes på morgener som ikke skal være altfor travle og på ettermiddager som skal være litt lengre enn at vi halser oss gjennom middag, lekser og legging.

Et raskt overslag i hodet på den egentlig helt fortapte økonomen (meg, om noen lurer) gikk ut i null (omtrent) med et lån til elbil og forsikring mot besninforbruk på den andre. Så da skred jeg til verks og søkte om lån på nett. I løpet av omtrent ti og et halvt sekund var det innvilget. Nesten litt skummelt. Mindre skummelt og mer ordentlig ble det da banken ringte dagen etter for å bekrefte og fortelle meg om videre saksgang.

Nå er det en gang slik at mannen og jeg har fordelt noen oppgaver. Nokså ubevisst, men dog etter talent innbiller jeg meg. Det vil si at bank- og forsikringstingogsaker er det mannen som har ordna. Men er man over førti bør man kunne ordne banktingogtang selv noen ganger. Så denne gangen bestemte jeg meg for at det var jeg som skulle ordne det hele. Så etter en hel liten skog av e-poster mellom meg, bank og selger så det hele ut til å strande i en bank som nekta å utbetale noe lån før salgsmeldingen var registrert hos Biltilsynet og en selger som ville ha pengene før han ga fra seg salgsmeldingen… Da var det jo egentlig bare å lene seg tilbake og konkludere med at dette var ute av mine hender og fortelle selger at jeg veldig gjerne ville kjøpe bil, men at jeg pent måtte forholde meg til banken.

Så kom salgsmelding. Jeg dro med et stykk aktivt barn til Biltilsynet som vennlig kunne fortelle meg at jeg ikke fikk omregistrert noen bil når forsikringen sto på mannen (ok da, så glapp den biten…). Mannen satt på et fly og var ikke tilgjengelig, så da ble det å ta en telefon til forsikringsselskapet og endre forsikringstaker. Mens jeg samtidig underholdt en nå aktiv og lett utålmodig ung mann. Og så fikk den vennlige damen lov til å la meg betale omregistrering.

Hvordan frakter man så en elbil fra Oslo og noen mil lenger nord??? Jo, med leid bilhenger. Så på lørdag reiste familien ned i nestensamla tropp. Minstemann og jeg parkerte oss sjøl på Ikea, mens bil og henger parkerte utenfor. Mannen og mellommann tok Ikeabussen til sentrum og henta elbil (Vi liker Ikea!). Gammeltante heiv seg rundt og kom opp til Ikea for å holde oss med selskap mens vi venta på resten av troppen. Det var bra…. for når vi skulle ha elbilen på hengeren sleit vi – noe grusomt. Hengeren var dårlig, festereimene var dårlig og utleieren syntes tydeligvis bruksanvisninger er noe tull… Heldigvis for gammeltanter som ser til unger i bil mens foreldrene fryser i hjel i forsøket med å få alt til å sitte!!!

Turen hjem foregikk med meg i baksetet og med hjertet i halsen. Det var nok tross alt det eneste uvanlige som skjedde. Elbilen sto støtt og fint, om jeg skal innrømme det for noen da…. Og hjem kom vi.

Nå har jeg forsøkt å finne ladestasjoner i byen, for å kunne lade mens jeg er på jobb. Jeg har skjønt varmesystemet, tror jeg. Jeg har prøvd den på vei med 80-grense…. det vil si at jeg har blitt forbikjørt flere ganger. Og jeg har kjørt med unger, sekker og vognpose til barnehagen. Det går så bra! Og bilen er så pitteliten og fin!

Og om du lurer, det er en Reva 🙂

No comments yet

Legg igjen en kommentar

