Skip to content

Om det å være bortskjemt

april 1, 2013

For en liten stund siden var vi på middag hos svigerforeldre. Hele gjengen. Små og store. Det betyr god mat, prat og endel kaos. Det betyr vel også gjerne litt knall og fall og halvslitne unger. Særlig minsten.

Da middagen var spist og vi nærmet oss avslutning og avgang til hjem og seng, var tålmodigheten til en sliten treåring litt på minussida. Da må det til litt lirking for å få på klær og gjøre avgangen så hyggelig som mulig. Det var da kommentaren om at minsten nok er litt bortskjemt falt. Det var da jeg kjente at det er jeg helt uenig i og at jeg rett og slett ble litt fornærma.

Men så begynte jeg å tenke litt mer på det. Etter at unger var i seng og jeg kunne lufte fornærmetheten for mannen. Jeg ramsa opp både for meg sjøl og mannen at:

– ikke får’n lørdagsgodteri hver lørdag, kanskje bare noen knuslete rosiner

– ikke får’n dyre og nye klær, her arves det i store mengder

– ikke får’n hauger av leker

– det blir ikke mer av noe de andre fikk lite av og jaggu er vi nok nokså rammebetingete foreldre

– seffern er vi opptatt av å ikke være curlinforeldre og gi utfordringer tilpassa alder

Men det er jo min forståelse av å ikke skjemme bort. Kanskje er det sånn at min generasjon av foreldre legger noe annet i ordet bortskjemt enn mine foreldre og deres generasjon gjør? Jeg lurer nemlig litt på om det at vi:

– gjerne koser, klemmer og susser på’n

– bærer rundt på’n når han trenger litt tid og kos

–  sitter en god del på rompa på gulvet og brummer avgårde med biler og lar han ta tida vår framfor kaffepraten rundt voksenbordet

– lar’n få styre hvem som skal få klemme, bære og kose på ham

for dem betyr at han er litt bortskjemt? Isåfall er det helt greit at han er litt bortskjemt.

Hva legger du i ordet bortskjemt? Jeg vet jo at jeg spør nesten ingen. Men om du leser innlegget nå, eller om ti år – fortell meg det gjerne.

Bilde

3 kommentarer leave one →
  1. Lilljekonvall permalink
    april 2, 2013 9:32 pm

    Finaste finingen på bildet da ❤ ! "All you need is love", sier nå jeg :)) Takk for deilig blogginnlegg 🙂

    • april 3, 2013 2:47 pm

      Alt du trenger er kjærlighet – og det kan vel aldri bli for mye?! 😉

  2. Maria permalink
    mai 13, 2013 6:54 pm

    For meg betyr «bortskjemt» en som det ikke settes noen grenser for i omgangen med andre mennesker. Jeg synes selvfølgelig ikke barn skal få alt de peker på av ting, men jeg blir likevel hundre ganger mer irritert på barn som ikke kan ta hensyn/foreldre som ikke korrigerer barn som ikke tar hensyn enn jeg blir på foreldre som har latt barna få for mange ting. Jeg er opptatt av gjensidig respekt, og derfor forventer jeg å ikke bli avbrutt, f.eks, men jeg er til gjengjeld opptatt av at barna må bli inkludert og få være med på det som skjer etter egen evne. Og det er jo selvfølgelig veldig avhengig av barnets alder hva man forvente av dem.
    Det høres ikke ut som om den «bortskjemmingen» deres er inkludert i min definisjon i alle falll – det meste av det du ramser opp handler jo om den gjensidige respekten; respekt for hans grenser og behov. Det å skulle ignorere de behovene en hel kveld for å drikke kaffe og skravle uforstyrret med de voksne er jo ganske respektløst – det ville ikke jeg syntes var greit hvis noen gjorde med meg i alle fall.

Legg igjen en kommentar

