Skip to content

På den kognitive rand

april 19, 2013

På søndag for ei uke siden sendte jeg avgårde oppgaven min på nytt til veileder. Jeg pakka sekken og reiste hjem fra hytta med dette studentregnskapet i sekken:

  • I løpet av de sju dagene jeg hadde bak meg , hadde jeg 3,5 timer i samme hus som mannen
  • I løpet av de ni dagene jeg hadde bak meg, hadde jeg 2 morgener, 2 kvelder hvor jeg rakk legging og 2 ettermiddager med legging sammen med minstemann
  • I løpet av arbeidsuka jeg hadde bak meg, hadde jeg tre dager i Bergen og mannen to dager i Tyskland.
  • To stykk unger hadde sendt bilder av blodige knær på telefonen. 
  • To helger med fullstendig eremittilværelse og maksimalt med skriving på oppgave på hytta. 

Jeg har en mann som er flink til å se de røde trådene. Så da han hadde lest gjennom oppgaven og sa at nå var den interessant og trådene var der, ja da var jeg mentalt i ferd med å nærme meg målet. Oppgaven kunne kanskje leveres inn før frist til og med?! Jeg sendte avgårde eposter om hvor og hvordan den skulle leveres og fikk svar. Svar fikk jeg også på eposten med oppgaven. Hvor veileder godt skjønte at jeg ikke hadde fullstendig overblikk. Som han sa: «Man befinner seg på den kognitive rand og forståelsen og overblikket kommer når oppgaven er levert og kunnskapen kan sette seg.» Sånn cirka sagt. Sånn ganske morsomt å sitere en mandag på jobb. 

Så var det mindre morsomt å lese eposten idag. For ifølge samme veileder er jeg like langt unna mål, som før studentregnskapet ble unnagjort. Jeg er ikke lenger på den kognitive rand. Jeg har tippa. Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal makte å finne fram siste rest av ork og motivasjon for å få til det jeg må for å få oppgaven leveringsklar. Jeg har et ektefølt ønske om å tuppe veilederen et visst sted.

Jeg vil være mamma. Jeg vil være kjæreste. Jeg vil være venninne. Jeg vil sitte på kafe. Jeg vil rydde i klær og boder og hage. Jeg vil – og det er jo mitt valg. Jeg vet ikke hva jeg vil.

Men vin skal jeg ha – nå.

 

No comments yet

Legg igjen en kommentar

